Wat doet werkgroep Amnesty Schagen-Hollands Kroon?

Hieronder ziet u een aantal van onze terugkerende activiteiten.Voorlichting over mensenrechten en acties in de vorm van petitielijsten en actiekaarten via stands op diverse locaties.

• Maandelijkse schrijfacties (lees verder)
  • Jaarlijkse collecte (lees verder)
  • Schrijfmarathon Write for Rights op en rond 10 december (Dag van de Rechten van  de Mens) op verschillende locaties (waaronder de bibliotheken in Schagen, Tuitjenhorn en Den Helder)
  • Mensenrechten educatie (zie educatie
  • Mensenrechtendialoog (lees meer)
  • Maatschappelijke stages (zie educatie)
  • Filmavonden in samenwerking met Filmtheater de Luxe
  • Internationale Vrouwendag(8 maart)
  • Verkoop van Amnesty-artikelen

De werkgroep komt 10x per jaar bijeen. Vergadertijd: 20.00-22.00 uur

• Write for Rights 10 december 2019

mira foto bij verslag

Rond 10 december – de Dag van de Rechten van de Mens – zijn er in Schagen, Tuitjenhorn, Den Helder, Winkel, Hippolytushoef en op een

aantal scholen in totaal 735 brieven en kaarten geschreven voor 10 jonge mensen bij wie sprake is van schending van hun rechten. De brieven zijn gestuurd naar presidenten, ministers en koningen en de kaarten naar de jongeren zelf.Deze 735 kaarten en brieven maken onderdeel uit van de wereldwijde schrijfactie: Write for Rights.

Leerlingen van het Regius in actie tijdens een

mensenrechtenles

Voor wie wij dit jaar schreven leest u hier

Goed nieuws

• De dankbare reactie van Emil voor wie wij schreven, leest u hier
  •  Voor de Marokaanse activist Benaissa, voor wie we in 2018 schreven, is er goed nieuws. Zij heeft asiel gekregen in Nederland. Meer over haar leest u hier

Geintereesserd in meer goed nieuws? U leest het hier

Maandelijkse schrijfacties 'Write for Rights'

Schrijf een brief, verander een leven!

U wilt graag een bijdrage leveren aan de activiteiten van Amnesty International vanuit uw eigen huis, op tijdstippen die u het beste uitkomen?   Meldt u dan nu aan als schrijfabonnee.

Waarom zijn schrijfabonnees zo belangrijk?

Een kernactiviteit van Amnesty is het schrijven van brieven aan autoriteiten en hoge functionarissen in die landen waar de mensenrechten geweld aan wordt gedaan. Een belangrijke activiteit. Immers, zolang een autoriteit brieven ontvangt over situaties van individuen of algemene misstanden, wordt er aandacht gevraagd. En aandacht betekent dat iets of iemand niet verborgen of vergeten kan worden. Aandacht is iets waaruit individuele gevangenen hoop kunnen putten.

Brieven mei

Wij schrijven niet alleen rond 10 december, met Write for Rights, maar het hele jaar door. In mei schrijven wij brieven voor een Russische kunstenares en activiste die zich inzet voor vrouwenrechten en rechten van LHBTI’ers. Zij plaatste op social media tekenigen die in ongenade vielen bij de autoriteiten. Zij moest dat bekpen met huisarrest. De andere brief die we schrijven is voor een mensenrechtenactivist in Egyte,die door de slechte omstandigehden in de gevangenis en zijn slechte gezondheid, veel kans heeft om het coroanvirus te krijgen. De brieven voor mei leest u hier

Hoe wordt u schrijfabonnee?

U kunt helpen door schrijfabonnee te worden van de Werkgroep Schagen-Hollands Kroon.

U krijgt 10x per jaar een tweetal voorbeeldbrieven. Toegevoegd wordt informatie over de resultaten van schrijfacties. Daarnaast krijgt u een adres van een gevangene, zijn of haar familie of een mensenrechtenorganisatie om een groet te sturen.

De brieven en groeten ontvangt u per e-mail. De brieven kunt u naar eigen keuze overschrijven of uitprinten en versturen.

Meer informatie?

Wilt u schrijfabonnee worden, of meer informatie, dan kunt u contact opnemen met:

Wilt u de werkgroep anderszins steunen, dan kan dat door actief groepslid te worden. Wij zijn altijd blij met nieuwe leden. Voor meer informatie over de Werkgroep Schagen-Hollands Kroon kunt u ook kijken op onze website: http://www.schagen.amnesty.nl

• Mensenrechtendialoog

Het lijkt zo vanzelfsprekend: discrimineren doe je niet. We mogen zeggen wat we vinden. We mogen de godsdienst belijden die we zelf willen. En iedereen heeft recht op privacy. In Nederland hebben we onze zaken goed op orde. Mensenrechtenschendingen gebeuren vooral ver weg. Althans, zo lijkt het, want bij nadere beschouwing blijken mensenrechten ook dichtbij en in onze regio onder druk te staan. De komende tijd willen we in het land in gesprek gaan over mensenrechten. Amnesty heeft een speciaal opgeleide procesbegeleider voor de mensenrechtendialoog, die u kunt vragen om de dialoog te begeleiden. Aan deze beleiding zijn geen kosten verbonden. Ook kunt u zelf een pakket bestellen via de landelijke website om een eigen dialoog te begeleiden. Meer over de mensenrechtendialoog leest u hier

• Collecte van 9 tot en met 14 maart 2020

Met de slogan Geef om vrijheid wil Amnesty International duidelijk maken dat vrijheid niet in alle landen vanzelfsprekend is en dat er geld nodig is om aan de naleving van de mensenrechten te werken. Amnesty International is een onafhankelijke mensenrechtenorganisatie.

Waarom collecteren?
Amnesty International doet onderzoek naar mensenrechtenschendingen, brengt rapporten uit, voert actie, praat met politici en beleidsmakers, steunt mensenrechtenactivisten en creëert bewustzijn in eigen land over onderwerpen die iedereen aangaan. Amnesty doorbreekt de stilte, geeft slachtoffers een stem en roept op tot wereldwijde naleving van de mensenrechten.

Collecte

Collecte-opbrengst in gemeentes Schagen en Hollands Kroon + Julianadorp:

2019: € 7.736,62  met 108 collectanten

Jarig of een ander feestje?

Geen idee wat je nu weer moet vragen voor je verjaardag? En waar je de vazen vandaan moet halen om al die bloemen in te zetten? Er is een heel goed alternatief, waarmee je het jezelf en je gasten makkelijk maakt én waarmee je het belangrijke werk van Amnesty International steunt. Vraag een donatie voor Amnesty in plaats van een cadeau. Amnesty Schagen-Hollands Kroon zorgt voor een collectebus. Dit kan het hele jaar door, dus niet alleen tijdens de jaarlijkse collecteweek. Goed idee?

• Grenzenloos Schagen, mondiaal platform in de gemeente Schagen

Vanaf de oprichting in 1989 neemt de Amnestywerkgroep deel aan dit platform.

Het algemene doel van het platform:

"Het stimuleren van ontwikkelingssamenwerking en het streven naar een duurzame en rechtvaardige samenleving, lokaal en internationaal, waarbij de deelnemende groepen vanuit de eigen achtergrond een inbreng hebben en elkaar steunen met behoud van de eigen identiteit."

Huidige deelnemers:

-Amnesty Schagen-Hollands Kroon

-Missie en Ontwikkeling Christoforusparochie (MOV)

-Stichting Een Betere Start (Uganda)

-Stichting Eline-de Cirkel is Rond (China)

-Stichting Friends for Brikama(Gambia)

-Stichting Schagen-Roemenie

-Stichting Schoolhulp Togo

-Stichting Uganda on Weels

• Laatste wijziging: 10 mei 2020.