Wat doet werkgroep Amnesty Schagen-Hollands Kroon?

Hieronder ziet u een aantal van onze terugkerende activiteiten.Voorlichting over mensenrechten en acties in de vorm van petitielijsten en actiekaarten via stands op diverse locaties.

• Maandelijkse schrijfacties (lees verder)
  • Jaarlijkse collecte (lees verder)
  • Schrijfmarathon Write for Rights op en rond 10 december (Dag van de Rechten van  de Mens) op verschillende locaties (waaronder de bibliotheken in Schagen, Tuitjenhorn en Den Helder)
  • Mensenrechten educatie (zie educatie
  • Mensenrechtendialoog (lees meer)
  • Maatschappelijke stages (zie educatie)
  • Filmavonden in samenwerking met Filmtheater de Luxe
  • Internationale Vrouwendag(8 maart)
  • Verkoop van Amnesty-artikelen

De werkgroep komt 10x per jaar bijeen. Vergadertijd: 20.00-22.00 uur

Write for Rights 2020 was een succes!

Schrijf voor mensenrechten

Vanuit de verschillende locaties zijn er in totaal 75 pakketten met brieven en kaarten meegenomen. In totaal zijn er 725 brieven en kaarten ingeleverd en door ons verstuurd. Daarvan waren er 240 van Wieringen en twee basisscholen maakten maar liefst 69 kaarten. Behalve de brieven en kaarten die wij verstuurd hebben, zijn er ook nog veel mensen die zelf de brieven en kaarten hebben opgestuurd, zodat het totale aantal nog meer is. Voor de portokosten is €269,50 gegeven. Het grootste deel van het bedrag is opgebracht in Wieringen. Dat was een bedrag van € 209,50.

Ondanks het feit dat het anders is gegaan dan andere jaren is het aantal niet minder. In 2019 zijn er 735 brieven en kaarten geschreven in de biblotheken in Schagen, Tuitjenhorn, Den Helder, de Hippolytuskerk in Hippolytushoef, de Lucaskerk in Winkel, het Regiuscollege en 2 basisscholen.

Voor wie is geschreven, leest u hier

Goed nieuws

Geintereesserd in goed nieuws? U leest het hier

Maandelijkse schrijfacties 'Write for Rights'

Schrijf een brief, verander een leven!

U wilt graag een bijdrage leveren aan de activiteiten van Amnesty International vanuit uw eigen huis, op tijdstippen die u het beste uitkomen?   Meldt u dan nu aan als schrijfabonnee.

Waarom zijn schrijfabonnees zo belangrijk?

Een kernactiviteit van Amnesty is het schrijven van brieven aan autoriteiten en hoge functionarissen in die landen waar de mensenrechten geweld aan wordt gedaan. Een belangrijke activiteit. Immers, zolang een autoriteit brieven ontvangt over situaties van individuen of algemene misstanden, wordt er aandacht gevraagd. En aandacht betekent dat iets of iemand niet verborgen of vergeten kan worden. Aandacht is iets waaruit individuele gevangenen hoop kunnen putten.

Brieven januari en februari

Wij schrijven niet alleen rond 10 december, met Write forRights, maar het hele jaar door. In januari en februari gaan de brieven naar oppositieleider Hassan Mshaima (72) die een levenslange gevangenisstraf uitzit in Bahrein terwijl hij alleen maar vreedzame demonstraties tegen de regering heeft georganiseer en naar Mehmet SiddikMese, die gemarteld wordt in een gevangenis in Turkijke. De groet gaat naar MarfaRabkova uit Belarus die ten onrechte wordt aangeklaagd wegens ‘het voorbereiden van rellen’.

De brieven en de groet voor januari en februari leest u hier

Georgiëvs2 2019

Hoe wordt u schrijfabonnee?

U kunt helpen door schrijfabonnee te worden van de Werkgroep Schagen-Hollands Kroon.

U krijgt 10x per jaar een tweetal voorbeeldbrieven. Toegevoegd wordt informatie over de resultaten van schrijfacties. Daarnaast krijgt u een adres van een gevangene, zijn of haar familie of een mensenrechtenorganisatie om een groet te sturen.

De brieven en groeten ontvangt u per e-mail. De brieven kunt u naar eigen keuze overschrijven of uitprinten en versturen.

Meer informatie?

Wilt u schrijfabonnee worden, of meer informatie, dan kunt u contact opnemen met:

Wilt u de werkgroep anderszins steunen, dan kan dat door actief groepslid te worden. Wij zijn altijd blij met nieuwe leden. Voor meer informatie over de Werkgroep Schagen-Hollands Kroon kunt u ook kijken op onze website: http://www.schagen.amnesty.nl

• Mensenrechtendialoog

Het lijkt zo vanzelfsprekend: discrimineren doe je niet. We mogen zeggen wat we vinden. We mogen de godsdienst belijden die we zelf willen. En iedereen heeft recht op privacy. In Nederland hebben we onze zaken goed op orde. Mensenrechtenschendingen gebeuren vooral ver weg. Althans, zo lijkt het, want bij nadere beschouwing blijken mensenrechten ook dichtbij en in onze regio onder druk te staan. De komende tijd willen we in het land in gesprek gaan over mensenrechten. Amnesty heeft een speciaal opgeleide procesbegeleider voor de mensenrechtendialoog, die u kunt vragen om de dialoog te begeleiden. Aan deze beleiding zijn geen kosten verbonden. Ook kunt u zelf een pakket bestellen via de landelijke website om een eigen dialoog te begeleiden. Meer over de mensenrechtendialoog leest u hier

• Collecte van 14 tot en met 20 maart 2021

Met de slogan Geef om vrijheid wil Amnesty International duidelijk maken dat vrijheid niet in alle landen vanzelfsprekend is en dat er geld nodig is om aan de naleving van de mensenrechten te werken. Amnesty International is een onafhankelijke mensenrechtenorganisatie.

Waarom collecteren?
Amnesty International doet onderzoek naar mensenrechtenschendingen, brengt rapporten uit, voert actie, praat met politici en beleidsmakers, steunt mensenrechtenactivisten en creëert bewustzijn in eigen land over onderwerpen die iedereen aangaan. Amnesty doorbreekt de stilte, geeft slachtoffers een stem en roept op tot wereldwijde naleving van de mensenrechten.

Collecte

Collecte-opbrengst in gemeentes Schagen en Hollands Kroon + Julianadorp:

2020: € 5.632 met 80 collectanten

Jarig of een ander feestje?

Geen idee wat je nu weer moet vragen voor je verjaardag? En waar je de vazen vandaan moet halen om al die bloemen in te zetten? Er is een heel goed alternatief, waarmee je het jezelf en je gasten makkelijk maakt én waarmee je het belangrijke werk van Amnesty International steunt. Vraag een donatie voor Amnesty in plaats van een cadeau. Amnesty Schagen-Hollands Kroon zorgt voor een collectebus. Dit kan het hele jaar door, dus niet alleen tijdens de jaarlijkse collecteweek. Goed idee?

• Grenzenloos Schagen, mondiaal platform in de gemeente Schagen

Vanaf de oprichting in 1989 neemt de Amnestywerkgroep deel aan dit platform.

Het algemene doel van het platform:

"Het stimuleren van ontwikkelingssamenwerking en het streven naar een duurzame en rechtvaardige samenleving, lokaal en internationaal, waarbij de deelnemende groepen vanuit de eigen achtergrond een inbreng hebben en elkaar steunen met behoud van de eigen identiteit."

Huidige deelnemers:

-Amnesty Schagen-Hollands Kroon

-Missie en Ontwikkeling Christoforusparochie (MOV)

-Stichting Een Betere Start (Uganda)

-Stichting Eline-de Cirkel is Rond (China)

-Stichting Friends for Brikama(Gambia)

-Stichting Schagen-Roemenie

-Stichting Schoolhulp Togo

-Stichting Uganda on Weels

• Laatste wijziging: 17 januari 2021.