Wat doet werkgroep Amnesty Schagen-Hollands Kroon?

Hieronder ziet u een aantal van onze terugkerende activiteiten.Voorlichting over mensenrechten en acties in de vorm van petitielijsten en actiekaarten via stands op diverse locaties.

• Maandelijkse schrijfacties (lees verder)
  • Jaarlijkse collecte (lees verder)
  • Schrijfactie Write for Rights op en rond 10 december (Dag van de Rechten van  de Mens) op verschillende locaties (waaronder de bibliotheken in Schagen, Tuitjenhorn en Den Helder)
  • Mensenrechten educatie (zie educatie
  • Mensenrechtendialoog (lees meer)
  • Maatschappelijke stages (zie educatie)
  • Filmavonden in samenwerking met Scagon Luxe
  • Internationale Vrouwendag(8 maart)
  • Verkoop van Amnesty-artikelen

De werkgroep vergadert 1 x per maand (uitgezonderd de maanden juli en augustus). De vergaderingen duren 2 uren.

Write for Rights 2021 was een succes!

WFR 2021 2 ab

Dank aan alle schrijvers die meegeschreven hebben om van Write for Rights 2021 een succes te maken!

In totaal zijn er 650 brieven en kaarten ingeleverd en door ons op de bus gedaan. Bij de locaties van de KopGroep Bibliotheken zijn 173 brieven en kaarten ingeleverd, de schrijfactie op Wieringen leverde 145 brieven en kaarten op en diverse andere activiteiten, met een aantal van 332, bracht het totaal op 660.

Daarbij nog de mensen die zelf hun brieven en kaarten hebben gepost!

Alle gulle gevers die een bijdrage voor de portokosten hebben gegeven: DANK.

Voor wie we hebben geschreven, leest u hier

Goed nieuws

Geintereesserd in goed nieuws? U leest het hier

Postzegel

Maandelijkse schrijfacties 'Write for Rights'

Schrijf een brief, verander een leven!

U wilt graag een bijdrage leveren aan de activiteiten van Amnesty International vanuit uw eigen huis, op tijdstippen die u het beste uitkomen?   Meldt u dan nu aan als schrijfabonnee.

Waarom zijn schrijfabonnees zo belangrijk?

Een kernactiviteit van Amnesty is het schrijven van brieven aan autoriteiten en hoge functionarissen in die landen waar de mensenrechten geweld aan wordt gedaan. Een belangrijke activiteit. Immers, zolang een autoriteit brieven ontvangt over situaties van individuen of algemene misstanden, wordt er aandacht gevraagd. En aandacht betekent dat iets of iemand niet verborgen of vergeten kan worden. Aandacht is iets waaruit individuele gevangenen hoop kunnen putten.

Brieven april en mei

Wij schrijven niet alleen rond 10 december, met Write fo Rights, maar het hele jaar door. In april en mei  schrijven we een brief naar de Minister van binenlandse zaken van Colombia,omdat de milieuactivist Yuvelis Morales met de dood wordt bedreigd door een gewapende groepering en voor twee tieners in Sudan, die op oneigenlijke gronden gevangen zijn genomen en gemarteld worden. De groet gaat deze maand naar Marfa Rabkova uit Belarus. Zij wordt aangeklaagd wegens ‘het voorbereiden van rellen’. Dat is een valse aanklacht De brieven en de groet voor april en mei leest u hier

Georgiëvs2 2019

Hoe wordt u schrijfabonnee?

U kunt helpen door schrijfabonnee te worden van de Werkgroep Schagen-Hollands Kroon.

U krijgt 10x per jaar een tweetal voorbeeldbrieven. Toegevoegd wordt informatie over de resultaten van schrijfacties. Daarnaast krijgt u een adres van een gevangene, zijn of haar familie of een mensenrechtenorganisatie om een groet te sturen.

De brieven en groeten ontvangt u per e-mail. De brieven kunt u naar eigen keuze overschrijven of uitprinten en versturen.

Meer informatie?

Wilt u schrijfabonnee worden, of meer informatie, dan kunt u contact opnemen met:

• Mensenrechtendialoog

Het lijkt zo vanzelfsprekend: discrimineren doe je niet. We mogen zeggen wat we vinden. We mogen de godsdienst belijden die we zelf willen. En iedereen heeft recht op privacy. In Nederland hebben we onze zaken goed op orde. Mensenrechtenschendingen gebeuren vooral ver weg. Althans, zo lijkt het, want bij nadere beschouwing blijken mensenrechten ook dichtbij en in onze regio onder druk te staan. De komende tijd willen we in het land in gesprek gaan over mensenrechten. Amnesty heeft een speciaal opgeleide procesbegeleider voor de mensenrechtendialoog, die u kunt vragen om de dialoog te begeleiden. Aan deze beleiding zijn geen kosten verbonden. Ook kunt u zelf een pakket bestellen via de landelijke website om een eigen dialoog te begeleiden. Meer over de mensenrechtendialoog leest u hier

• Collecte

Met de slogan Geef om vrijheid maakt Amnesty International duidelijk dat vrijheid niet in alle landen vanzelfsprekend is en dat er geld nodig is om aan de naleving van de mensenrechten te werken. Amnesty International is een onafhankelijke mensenrechtenorganisatie.

Waarom collecteren?
Amnesty International doet onderzoek naar mensenrechtenschendingen, brengt rapporten uit, voert actie, praat met politici en beleidsmakers, steunt mensenrechtenactivisten en creëert bewustzijn in eigen land over onderwerpen die iedereen aangaan. Amnesty doorbreekt de stilte, geeft slachtoffers een stem en roept op tot wereldwijde naleving van de mensenrechten.

Opbrengst collecte 2022
De collecte heeft een bedrag opgebracht van totaal € 9.505,24. Nooit eerder was dit bedrag zo hoog. Hartelijk dank aan de gevers, die Amnesty een warm hart toedragen en de 92 collectanten en anderen voor hun inzet.

collecte spandoek 2021 2

Jarig of een ander feestje?

Geen idee wat je nu weer moet vragen voor je verjaardag? En waar je de vazen vandaan moet halen om al die bloemen in te zetten? Er is een heel goed alternatief, waarmee je het jezelf en je gasten makkelijk maakt én waarmee je het belangrijke werk van Amnesty International steunt. Via de website van Amnesty kan je online een inzamelactie aanmaken. Hoe dat werkt lees je op de pagina FEEST?  START  JE  EIGEN  INZAMELACTIE Of vraag een donatie voor Amnesty in plaats van een cadeau. Amnesty Schagen-Hollands Kroon zorgt voor een collectebus. Dit kan het hele jaar door, dus niet alleen tijdens de jaarlijkse collecteweek. Goed idee?

• Laatste wijziging: 29 mei 2022.