Internationale Vrouwendag Schagen
'Vrouw in Vrijheid'

De Internationale Vrouwendag is op zondagmiddag 8 maart 2020 in de aula van het Regius College aan de Wilhelminalaan 4 in Schagen.

Al jarenlang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele rechten en vrijheid. Vrijheid van vrouwen dient niet onderhandelbaar, maar een vanzelfsprekendheid te zijn.

U bent van harte welkom vanaf 13:15 uur. Het programma begint om 14:00 uur. Om te beginnen kunt u tijdens de inloop vanaf 13:15 uur de markt bezoeken met kramen van de Soroptimistclub Roos van Schagen, Amnesty International, Een Betere Start, Stichting Brikama en stichting Eline. Voor aankoop van producten kan bij de kramen niet gepind worden. De Fotoclub Schagen heeft een expositie ingericht en – op groot formaat – kunt u inspirerende gedichten lezen van de dichtkringen Alkmaar en Den Haag.

Het programma begint met zang van Karin Berbée met begeleiding van Martina van Ham. Na de zang bespreekt Monique Manshanden van boekhandel Plukker een aantal boeken met het thema ‘Vrouwen in Vrijheid’.

Kaarten kosten € 10, - en zijn verkrijgbaar via www.filmtheaterdeluxe.nl of aan de zaal. Vanaf 17:30 uur serveert restaurant Wonder’s een Vrouwendaghap. Kosten € 10. Reserveren via de website van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch via 0224 212241 is gewenst (vermeld voorkeur vis, vlees of vegetarisch).

The Patience Stone

Hoofdpersoon in de film is een Afghaanse vrouw die naast het bed van haar verlamde, comateuze man zit. Zij vertelt aan hem over haar jeugd, frustraties, dromen, angsten en verlangens. De man wordt zo haar 'steen van geduld' waarbij ze haar hart kan luchten.

Actie voor Saba Kordafshari

Amnesty vraagt met een petitie aandacht voor de Iraanse Saba Kordafshari (22 jaar). Ze werd tot 24 jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat ze actie voerde tegen de verplichte hoofddoek. Ze strijdt voor het recht om zelf te bepalen wat je draagt. Om een bekentenis af te dwingen, dreigde de politie haar moeder te arresteren. Saba kreeg een zak over haar hoofd waarna ze de stem van haar moeder in de kamer naast haar hoorde. Daarop ‘bekende’ ze dat ze een strafbaar feit heeft begaan en kreeg 24 jaar gevangenisstraf.

Door het niet dragen van een hoofddoek strafbaar te stellen, worden vrouwen in Iran gediscrimineerd. Wetten die de hoofddoek verplichten, zijn in strijd met het recht op vrije meningsuiting en het recht op gelijke rechten voor iedereen.

Saba 8 maart

Resultaten Write for Rights

In december zijn er tijdens de Write for Right actie in de Noordkop 735 brieven geschreven op 8 verschillende locaties. Ook wethouder Sigge van der Veek (foto) schreef mee. Alle schrijvers hartelijk dank!

Reactie van Emile voor wie we schreven
‘De afgelopen maanden ontving ik solidariteitsbetuigingen van over de hele wereld. Ze hebben me enorm veel kracht en inspiratie gegeven. Deze campagne overtuigde me dat het belangrijk is om te vechten voor mijn rechten. Het liet me zien dat mijn leven ertoe doet en dat ik niet vergeten ben. Veel van mijn medegevangenen zijn jonge mensen zoals ik en hun omstandigheden zijn vergelijkbaar met de mijne. Ze vragen me om de solidariteitskaarten met hen te delen en ze bewaren ze als symbolen van hoop en aanmoediging. Heel erg bedankt!’

februari/maart 2020

• 8 maart: Internationale Vrouwendag, Aula Regiuscollege, Wilhelminalaan 4, Schagen, zaal open vanaf 13:15 uur, start programma om 14:00 uur
  • 8 maart:  Internationale Vrouwendag in de Cultuurschuur, Loggersplein 1, Wieringerwerf, start programma om 14:00 uur
  • 9 tot en met 14 maart: Collecte
  • 14 maart: Straatcollecte in de winkelstraat van Schagen

Collecte

Doe jij ook mee met de collecteweek in 2020? Geef jij twee uur van je tijd om te collecteren bij jou in de buurt? Of wil je juist graag in een andere buurt collecteren? Je kan je opgeven via email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ieder jaar collecteren duizenden vrijwilligers voor Amnesty International. Zonder al deze mensen zou de collecteweek niet mogelijk zijn!
Hoe meer collectanten, hoe hoger de totale opbrengst. En met deze opbrengst komen we wereldwijd in actie voor slachtoffers van onderdrukking, geweld en discriminatie en voor mensen die ten onrechte gevangen zitten. Jouw inzet geeft mensen vrijheid.

Dit jaar voor het eerst op 14 maart een straatcollecte in de winkelstraat van Schagen. De maatschappelijke stagiaires van het Regius College vragen u om een gift. Zij collecteren onder een toeziend oog van de vrijwilligers van de werkgroep.

De collecteweek is van 9 - 14 maart. Amnesty Schagen-Hollands Kroon collecteert in alle plaatsen van beide gemeenten en in Julianadorp. We kunnen nog vele collectanten gebruiken. Geef je nu op!

Copyright © 2020 Amnesty Schagen / Hollands Kroon, Alle rechten voorbehouden.
Je ontvangt deze email omdat je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Wil je de nieuwsbrief niet meer ontvangen of anders ontvangen?
Je kunt je voorkeuren bijwerken of je afmelden.

Email Marketing Powered by Mailchimp

Vorige nieuwsbrieven

November 2019

April 2019

Maart 2019

December 2018

Oktober 2018

• Laatste wijziging: 21 februari 2020.