Amnesty
Groep Schagen en Hollands Kroon

Internationale Vrouwendag Schagen 'Vrouw in Vrijheid'

De Internationale Vrouwendag is op zondagmiddag 8 maart 2020 in de aula van het Regius College aan de Wilhelminalaan 4 in Schagen. Al jarenlang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele rechten en vrijheid. Vrijheid van vrouwen dient niet onderhandelbaar, maar een vanzelfsprekendheid te zijn.

U bent van harte welkom vanaf 13:15 uur. Het programma begint om 14:00 uur. Om te beginnen kunt u tijdens de inloop vanaf 13:15 uur de markt bezoeken met kramen van de Soroptimistclub Roos van Schagen, Amnesty International, Een Betere Start, Stichting Brikama en stichting Eline. Voor aankoop van producten kan bij de kramen niet gepind worden. De Fotoclub Schagen heeft een expositie ingericht en – op groot formaat – kunt u inspirerende gedichten lezen van de dichtkringen Alkmaar en Den Haag. Het programma begint met zang van Karin Berbée met begeleiding van Martina van Ham. Na de zang bespreekt Monique Manshanden van boekhandel Plukker een aantal boeken met het thema ‘Vrouwen in Vrijheid’.

Daarna de film ‘Patience Stone’. Hoofdpersoon in de film is een Afghaanse vrouw die naast het bed van haar verlamde, comateuze man zit. Zij vertelt aan hem over haar jeugd, frustraties, dromen, angsten en verlangens. De man wordt zo haar 'steen van geduld' waarbij ze haar hart kan luchten.

patience stone

Amnesty vraagt met een petitie aandacht voor de Iraanse Saba Kordafshari (22 jaar). Ze werd tot 24 jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat ze actie voerde tegen de verplichte hoofddoek. Ze strijdt voor het recht om zelf te bepalen wat je draagt. Om een bekentenis af te dwingen, dreigde de politie haar moeder te arresteren. Saba kreeg een zak over haar hoofd waarna ze de stem van haar moeder in de kamer naast haar hoorde. Daarop ‘bekende’ ze dat ze een strafbaar feit heeft begaan en kreeg 24 jaar gevangenisstraf.

Saba 8 maart

Kaarten kosten € 10, - en zijn verkrijgbaar via www.filmtheaterdeluxe.nl of aan de zaal. Vanaf 17:30 uur serveert restaurant Wonder’s een Vrouwendaghap. kosten € 10. Reserveren via de website van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch via 0224 212241 is gewenst (vermeld voorkeur vis, vlees of vegetarisch).