Brieven Februari

• Egypte: scholier al drie jaar in cel

aser

Aser werd gemarteld om misdrijven te bekennen die hij zegt niet te hebben gepleegd. Hij kreeg in oktober 2019 een celstraf van 10 jaar opgelegd. Aser vertelde dat hij elektroshocks kreeg en urenlang achter elkaar werd opgehangen aan zijn armen en benen. Na deze marteling ‘bekende’ hij uiteindelijk onder meer dat hij betrokken was bij een aanslag op een hotel in Caïro. Aser ontkende de aanklachten tijdens de eerste zitting in zijn rechtszaak. Daarop vroeg de aanklager hem dreigend of hij nog meer elektroshocks wilde. Hij gaf daarmee aan op de hoogte te zijn van de martelingen. Hoewel het toelaten van een door marteling verkregen bekentenis een grove schending van de regels voor een eerlijk proces is, stelde de aanklager noch de rechter een onderzoek ernaar in.

Voorbeeld van de brief die we sturen naar de president van Egypte ziet u hier

• Myanmar: dichters achter de tralies

myanmarZes leden van de satirische dichtgroep Peacock Generation zitten celstraffen uit van tussen de anderhalf en tweeënhalf jaar. Ze zijn opgepakt voor een optreden waarin ze kritiek uitten op het Myanmarese leger. De zes dichters werden in april en mei 2019 opgepakt nadat ze Thangyat hadden opgevoerd. Thangyat is een traditionele en gerespecteerde kunstvorm in Myanmar waarin dichtkunst, komedie en muziek samenkomen. De dichters droegen tijdens hun optreden uniformen en uitten kritiek op het leger. Het is absurd om hun optreden te zien als een gevaar voor het Myanmarese leger. Toch werden de Peacock-leden in oktober en november veroordeeld voor onder meer het aanzetten tot muiterij van soldaten. Ze riskeren nog een extra celstraf van twee jaar voor ‘online laster’ omdat ze een video van hun optreden op Facebook plaatsten. De Peacock-leden werden aangeklaagd onder wetgeving die de Myanmarese autoriteiten vaak gebruiken om de vrijheid van meningsuiting in te perken en activisten vast te zetten.

Voorbeeld van de brief die we sturen naar de president van Myanmar ziet u hier

• Groet voor februari

INDIA

Advocaat, vakbondsleider en burgerrechtenactivist Sudha Bharadwaj neemt het al dertig jaar op voor mensen in de verdrukking. Voor gemarginaliseerde minderheden, mijnwerkers en mensenrechten-verdedigers. Maar de politie beschuldigt haar er van ‘oorlog te voeren tegen de Indiase regering’. Ze werd in augustus 2018 opgepakt onder een strenge antiterrorismewet die vaak wordt gebruikt om critici van de regering het zwijgen op te leggen.

Voorbeeld van de groet die wij sturen naar Sudha om haar moreel te steunen ziet u hier

• Goed nieuws

• Honduras: gevangenisstraffen voor moord op mensenrechtenverdediger Berta Cáceres

Op 2 december 2019 heeft een strafhof in Honduras zeven van de acht mensen veroordeeld die werden beschuldigd van de moord op Berta Cáceres. De Hondurese milieuactiviste Berta Cáceres werd op 2 maart 2016 vermoord. Cáceres was leider en medeoprichter van de Consejo Cívico de Organizaciones Populares e Indígenas de Honduras (COPINH), een organisatie ter bescherming van inheemse bevolkingsgroepen. Het was schokkend dat de moord op Cáceres weinig mensen verraste. Ze was al jaren het slachtoffer van intimidatie en bedreigingen, met als doel haar strijd voor de rechten van inheemse gemeenschappen te stoppen. Onder de veroordeelden zijn mensen die betrokken waren bij DESA, het bedrijf dat de Agua Zarca-dam bouwt, en personen met banden met het leger. Cáceres en haar organisatie COPINH waren betrokken bij verzet tegen de dam, omdat de aanleg ervan ten koste zou gaan van het grondgebied van de inheemse bevolking.

• Laatste wijziging: 21 februari 2020.