Stage Amnesty International Schagen - Hollands Kroon

Stage Amnesty International Schagen

De maatschappelijke stage bij Amnesty International geeft je de mogelijkheid om je actief in te zetten voor Mensenrechten over de hele wereld. Tijdens deze maatschappelijke stage krijg je een kijkje in de keuken van Amnesty International. Je help actief mee aan onze acties en uiteraard krijg je ook te horen wat deze actief opleveren. Je bent verbonden met een wereldwijd netwerk, dat op een vreedzame manier actie voert, doormiddel van de kracht van de pen en het gesproken woord.

De kracht van de pen:

• Handtekeningen verzamelen bij Amnesty kraam en andere activiteiten. We verzamelen handtekeningen onder petitielijsten of op actiekaarten om mensenrechtenschendingen aan de kaak te stellen.

(o.a. bij Film en verdieping, op 8 maart Internationale Vrouwendag, in de maand april

in bibliotheek Schagen).

•  Meedoen aan de wereldwijde schrijfactie “Write for Rights” op 10 december in o.a. de  bibliotheken van Schagen, Tuitjenhorn en Den Helder.
  • Meedoen aan de maandelijkse schrijfactiviteit (o.a. in april in de bibliotheek Schagen).

Brieven zijn gericht aan autoriteiten en gaan over mensenrechtenschendingen. Groetenkaarten zijn gericht aan slachtoffers van mensenrechtenschendingen.Voorbeeldbrieven(dus overschrijfbrieven) en voorbeeldgroeten liggen klaar.

De kracht van het gesproken woord:

• Helpen inrichten en afbreken van een informatie/verkoop tafel/kraam en helpen bij het informatie geven over mensenrechten, helpen bij de verkoop van Amnesty producten.
  • Meedoen aan een dialoog of organiseren van een dialoog over een mensenrecht.

De kracht van het beeld:

• Bijwonen van de filmavonden met verdieping(o.a. op 8 maart Internationale Vrouwendag), die wij in samenwerking met filmtheater de Luxe organiseren. Tijdens pauzes handtekeningen verzamelen.

De kracht van verbinding:

• Maken van kransen op 4 mei met het winkelend publiek van het Makado.

We maken 2 kransen en vragen het winkelend publiek een bloem te steken: de ene krans ter herinnering aan alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de andere ter herinnering aan slachtoffers van andere conflicten en mensenrechtenschendingen.’s Avonds kan je de herdenkingsbijeenkomst bijwonen en meelopen met de stille tocht en met de Amnestyleden de kransen neerleggen bij het monument.

Eigen initiatief:

• Op school bijvoorbeeld een spreekbeurt houden in je klas of zelf een schrijfactiviteit of filmmiddag organiseren.
  • Een sponsor activiteit organiseren

Marketing en PR activiteiten:

• In de week van 9-14 maart collecteren onder begeleiding van een volwassene tijdens de landelijke collecte week. (Wij verzorgen de collecte in de gemeentes Schagen en Hollands Kroon. Dus als je collecteert kan dat in de plaats waar je woont)
  • Mee steppen met de kermis Steppenrace (15 km) in juni met een eigen een of meer persoonsstep in het Amnesty t-shirt “Step up for your Rights”.

We doen mee aan de Steppenrace om de naamsbekendheid van Amnesty en van de werkgroep te vergroten.

Je hebt de mogelijkheid om er zelf een sponsorrace van te maken.

Achter de schermen:

• Een vergadering van de werkgroep bijwonen om te proeven wat daar afspeelt en evt. daar zelf ideeën aandragen, die de mensenrechten onder de aandacht brengen.
  • En nog veel meer!

Na afloop van de stage heb je veel geleerd over mensenrechten, over Amnesty's werkwijze en over jezelf!

Aanmelden bij Klazien Hoekinga

Voor informatie over de werkgroep:

www.schagen.amnesty.nl

• Laatste wijziging: 4 augustus 2020.