Bekijk deze mail in je browser

Internationale vrouwendag

Op 8 maart tijdens de viering van Internationale Vrouwendag voeren we actie voor Saudische activisten die zich hebben ingezet tegen het autorijverbod voor vrouwen. Sinds afgelopen zomer is dat rijverbod opgeheven, maar Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan, Aziza al-Yousef en andere activisten die zich hiervoor inzetten, zitten gevangen en werden gemarteld.

Wat doen wij?
* We verzamelen handtekeningen op een petitie waarin we de Saudische autoriteiten oproepen om deze activisten te beschermen tegen marteling en hen onmiddellijk vrij te laten.
* We sturen ook groetenkaarten naar de gevangenis waar Loujain, Iman en Aziza vastzitten om hen een hart onder de riem te steken.
* En - vanwege internationale vrouwendag - hebben we ook kaarten die je zelf kunt sturen naar iemand die jij bewondert. Zo kun je iemand in het zonnetje zetten, laten weten dat je aan haar denkt én aandacht vragen voor mensenrechtenverdedigers zoals Loujain, Iman en Aziza.

Wanneer en waar?
* Op 8 maart in het Scagontheater in Schagen en in de Cultuurschuur in Wieringerwerf
* Op 16 maart bij de opening van de Dutch Happiness Week

Dutch Happiness Week

Speciaal voor de Dutch Happiness week hebben Amnesty Schagen en Boekhandel Plukker de handen ineen geslagen. Op zaterdag 16 maart organiseren we een hele dag in het teken van geluk, met de titel:

Ben jij ook een gelukszoeker?

We koppelen de Wetenschap van Geluk volgens Raj Raghunathan aan de doelen van Amnesty. Als iedereen op de wereld gelukkig zou zijn, dan kunnen organisaties als Amnesty hun werkzaamheden stoppen. Als iedereen gelukkig is, dan is er geen reden tot ruzie of onenigheid. Dan is er geen reden meer om op te komen voor mensenrechten. Toch?

Wat is geluk eigenlijk? Kun je werken aan je eigen geluk?
'Ja, dat kan,' zegt Raj Raghunathan, docent aan een universiteit in Amerika.
Als geluk een ballon is, zo stelt hij, dan zijn er zeven manieren om dit geluk lek te prikken. Hij noemt dit de zeven ‘Happiness sins’. Hiervoor bestaan zeven ‘antidotes’ waardoor je je eigen geluk niet per ongeluk lekprikt. Deze zeven manieren staan centraal op deze dag in de workshop.

10.00 Opening The Dutch Happiness Week
Maak van geluk je prioriteit. Hoe dan?
11.00 Workshop “Als je zo slim bent, waarom ben je dan niet gelukkig?”
Gebaseerd op het boek van Raj Raghunathan
13.00 Geluk is... altruïsme. Je wordt gelukkig door compassie te tonen met een ander. Schrijf een groetenkaartje voor Amnesty.
14.00 Geluk is... inspiratie en creativiteit, een workshop.
15.00 Geluk is... mindfulness, een workshop mindfulness.

Aan dit programma werken mee:
Lies Wouters, OMG Advies
Marion Riteco, Jazz Coaching & Training
Kim Hart, Trainingsacteur
Vicky Herrero, InspiratieStudio
Monique de Leeuw, LeeuwPraktijk

Geef 2 uur van uw tijd!

Wij zoeken collectanten in de gemeenten Schagen, Hollands-Kroon en Julianadorp.
De collecte 2019 is van 10-16 maart.

Met de slogan Geef om vrijheid wil Amnesty International duidelijk maken dat vrijheid niet in alle landen vanzelfsprekend is en dat er geld nodig is om aan de naleving van de mensenrechten te werken. Amnesty International is een onafhankelijke mensenrechtenorganisatie.

Waarom collecteren?
Amnesty International doet onderzoek naar mensenrechtenschendingen, brengt rapporten uit, voert actie, praat met politici en beleidsmakers, steunt mensenrechtenactivisten en creëert bewustzijn in eigen land over onderwerpen die iedereen aangaan. Amnesty doorbreekt de stilte, geeft slachtoffers een stem en roept op tot wereldwijde naleving van de mensenrechten.

Copyright © 2019 Amnesty Schagen / Hollands Kroon, Alle rechten voorbehouden.

• Laatste wijziging: 27 mei 2022.