Write for Rights

Dit jaar bestaat het Kinderrechtenverdrag 30 jaar. Daarom vraagt Amnesty tijdens de Write for Rights 2019 mensen in de hele wereld om brieven te schrijven voor kinderen en jongeren. We doen dit om hen te ondersteunen, kracht te geven en hen te laten durven waar volwassenen tekortschieten. We schrijven voor deze tien jongeren.Meer over het Kinderrechtenverdrag leest u op onze website. Hieronder lichten we een van de tien cases uit.Datums, locaties en tijden staan onder Agenda. Kom ook schrijven!

Schrijf voor een schoner milieu voor Jianne (Canada)

Jianne Turtle (13) en leden van de inheemse gemeenschap van Grassy Narrows in Canada hebben te kampen met kwikvergiftiging.Mensen hebben daardoor oogproblemen en aandoeningen aan hun zenuwstelsel. Het kwik zit in een rivier die door het grondgebied van de gemeenschap stroomt.
De Canadese regering beloofde in 2017 om het probleem "voor eens en altijd op te lossen", maar de rivier is nog altijd niet schoongemaakt.We roepen de premier van Canada op om ervoor te zorgen dat de huidige en toekomstige generaties van Grassy Narrows in een gezonde omgeving kunnen leven

Agenda 2019

Hieronder kunt u onze aankomende activiteiten in de regio Schagen-Hollands Kroon vinden. De volledige lijst staat op onze website.

• 28 november: Film Anna's war in Scagontheater, Schagen. Vanaf 20:00 uur; inleidend praatje door Amnestylid Sigrid Lensink-Damen. Kaarten à € 9,00 verkrijgbaar bij Filmtheater de Luxe.
  • 6 december: Write for Rights in bibliotheek Schagen Cultuurhoek, Markt 18, Schagen; van 10:30 tot 20:00 uur
  • 7 december: Write for Rights in bibliotheek Den Helder, School 7 Den Helder; van 10:00 tot 16:00 uur
  • 9 december: Write for Rights in bibliotheek Tuitjenhorn, Oostwal 6 Tuitjenhorn; van 14:00 tot 17:00 uur
  • 14 december: Write for Rights in Hippolytuskerk, Kerkplein in Hippolytushoef; van 10:00 tot 16:00 uur

Film: Anna's war

Op 28 november vertoont Amnesty Schagen in samenwerking met Filmtheater de Luxe de film Anna's war. De film begint om 20.00 uur en wordt ingeleid door Amnestylid Sigrid Lensink-Damen. Kaarten à € 9,00 zijn verkrijgbaar bij Filmtheater de Luxe.

De film Anna’s War is gekozen in het kader van het 30-jarig bestaan van het Kinderrechtenverdrag. De film gaat over Anna, een zesjarig Joods meisje dat zielsalleen moet onderduiken nadat haar ouders tijdens een massa-executie zijn vermoord. Zij moet de meest essentiële kinderrechten ontberen. In eerste instantie zoekt ze, als enig overlevende, hulp bij mensen in de buurt, maar die brengen haar naar een voormalig schoolgebouw dat gebruikt wordt door de bezetters. Anna wordt een doe-het-zelfonderduiker, onzichtbaar naar kruimeltjes scharrelend in het hol van de leeuw. Ingetogen en empathisch vertelt regisseur Aleksei Fedorchenko het waargebeurde verhaal van Anna. Zij overleeft dankzij haar veerkracht en vindingrijkheid. De piepjonge debutant Marta Kozlova ontroert als het vindingrijke titelpersonage. Naar Anna’s vindingrijkheid en veerkracht blijf je ademloos kijken. Dat ligt zeker ook aan de stijl van de film, die zich voortdurend met Anna’s perspectief vereenzelvigt. Een aangrijpende en confronterende film.

• Laatste wijziging: 27 mei 2022.