Brieven juni en juli

• Gambia: activist met de dood bedreigd

GambiaDe president van Gambia heeft de prominente mensenrechtenactivist Madi Jobarteh uitgemaakt voor onruststoker en aanstichter van geweld. Hij deed dit tijdens een jaarlijkse speech die op de televisie werd uitgezonden. Jobarteh plaatste kort ervoor, op 20 april 2022, een bericht op Facebook waarin hij een minister van corruptie beschuldigde. Sinds de president hem openlijk aanviel, ontvangt Jobarteh online dreigementen en zelfs doodsbedreigingen. Zijn veiligheid is in gevaar. Dit is niet de eerste keer dat hij door de autoriteiten beschuldigd wordt vanwege het gebruik maken van de vrijheid van meningsuiting.U kunt de brief sturen naar de president van de republiek Gambia Voorbeeld van de brief vind u hier.

• Madagaskar: anticorruptie-activist vast voor laster.

MadagascarMensenrechtenactivist en leraar Jeannot Randriamanana kreeg op 17 maart 2022 een celstraf van 2 jaar. Hij was onterecht aangeklaagd voor ‘laster’ en het ‘beledigen van parlementsleden’. Randriamanana had op sociale media een bericht geplaatst dat lokale autoriteiten fondsen hadden verduisterd die bedoeld waren voor de slachtoffers van twee verwoestende orkanen. Randriamanana werkt voor een onafhankelijke lokale mensenrechtenorganisatie. Hij houdt zich vooral bezig met het recht op informatie en goed bestuur. U kunt de brief sturen naar Brief naar de minister van Justitie van MadagascarVoorbeeld van de brief vind u hier

Groet

CHINA  Yilliyasijiang Reheman

Yiliyasijiang Reheman is een Oeigoer uit de Chinese provincie Xinjiang. In juli 2017 verdween Yiliyasijiang plotseling. Hij studeerde in Egypte toen China er bij de Egyptische regering op aandrong om honderden Oeigoeren in het land op te pakken. Yiliyasijiang was een van hen. Vermoedelijk zit hij in een heropvoedingskamp.

Zijn vrouw Mairinisha hoorde dat Yiliyasijiang was teruggestuurd naar Xinjiang. Ze vermoedt dat hij in een van de heropvoedingskampen zit, waar de Chinese overheidspropaganda wordt ingezet om de overwegend islamitische Oeigoeren te hersenspoelen. Steun Yiliyasijiangs vrouw Mairinisha met een kaartje! Lees hier over hoe je de kaart kan schrijven en versturen.

Goed nieuws

• Kazachstan schaft doodstraf volledig af.

Amnesty International is blij dat Kazachstan de doodstraf voor alle misdrijven afschaft. De laatste executies die Amnesty registreerde, vonden plaats in 2003, toen vijf mannen werden geëxecuteerd. Op 29 december 2021 ondertekende de president van Kazachstan, Kassym-Jomart Tokayev, een wet die de doodstraf schrapt van de lijst met straffen in het Wetboek van Strafrecht en alle andere relevante wetten. Hierdoor is de doodstraf voor alle misdrijven afgeschaft, ook voor aan terrorisme gerelateerde misdrijven en misdrijven die in oorlogstijd worden gepleegd. De nieuwe wet werd in januari 2022 van kracht. Op 24 maart 2022 ratificeerde Kazachstan het Tweede Facultatieve Protocol bij het Internationaal Verdrag voor Burgerrechten en Politieke Rechten. De laatste executie in Kazachstan vond plaats in de jaren 1950.

Aantal landen met en zonder doodstraf
Afgeschaft voor alle misdrijven:110
Afgeschaft alleen voor gewone misdrijven:7
Afgeschaft in de praktijk: 27
Totaal aantal landen dat de doodstraf in de wet of praktijk heeft afgeschaft: 144
Landen met de doodstraf: 55
Doodstraf - Amnesty strijdt voor afschaffing van de doodstraf

02 17294 Death Penalty Conference. December 1977 1024x696

Amnesty strijdt sinds 1977 tegen de doodstraf. Toen voerden zestien landen de doodstraf niet uit. Nu hebben 144 landen de doodstraf in de praktijk afgeschaft.

• Laatste wijziging: 2 juli 2022.